Bloggintresserade

söndag 29 december 2013

Grönt är skönt

Hej alla där ute i väntan på det nya året!

I charlottas trädgård  gillar vi gröna toner denna gången. Årets sista.



Idag var jag ute en vända och där fanns massor av grönt fast det är dec Tror att jag drömmer ibland.







På min koloni finns det också massor av grönt inte mossa då.









Humlen är en favorit växt hos mig. Har varit sedan jag var lite och tog min första rot vid ett av de äldsta husen i vår släkt, som då fanns på en hembygdsgård i min hemkommun.

 Den planterade jag i gruset mellan två dörrar i vår garage byggnad. Alla sa "den kommer inte att överleva", men se den gjorde det. Jag tror att det är därför att den har sån levnadskraft som jag gillar den.


Vindruvan är något som jag också älskar, Det är så fantastiskt att vi kan odla den här uppe i norden. Tänk vad världen förändras i alla fall. För 15 år sedan var det inte många som trodde på det. 

 





I år har jag skaffat ett nytt fikonträd. De härligt mörkgröna bladen och de underbara fikonen som här har en grön färg innan de blir lila.
Det förra tålde inte vintern på 30- grader, på min inglasade balkong. Håller tummarna att det går bättre med det här. Det kan komma ut i luften tidigare på våren eftersom jag har kolonin att sätta det på. Tror att det var det som knäckte det andra, på våren innanför glasen med sol och torr värme.




Min sista frukt blir dessa sommaräpplen de är så härligt ljusgröna nästan gula.

 







 

Nu går vi över till  blommor och vad skulle allt i vår trädgårdar vara utan alla dessa vackra blad.



Rosmarinen får representera kryddorna. De har så många olika gröna färger att pryda våra kryddland med. Hela sommaren och långt in på hösten.









 Många växter har så vackra färger på sina blad som framhäver blommans så vackert. De passar utmärkt bland rostiga prylar.





Inte bara blommorna är vackra utan även frökapslarna kan ha en fin grön färg som förgyller lång efter att blomman har vissnat.





Här är en bild från min första sommar på kolonin. Då var det inte mycket till blommor. Gulltöreln fanns det massor av och gräs som också är grönt och skönt. Oklippt fanns det massor med tusensköna i det.


Min sista bild är av en vacker hortensia en blomma som jag älskar i alla olika varianter av färg och form.







Det här var mitt bidrag för detta året till sista trädgårdsfärger hos Charlotta.
Hoppas vi ses nästa år med nya uppdrag
Önskar alla som kikar in ett riktigt
GOTT NYTT ÅR!!!!!
Kram Meta

3 kommentarer:

Charlotta sa...

Grönt är verkligen skönt och din koloni är en underbar oas med så många fina växter.
Gott nytt år!

Kram /Charlotta

Anki sa...

Mycket grönt och skönt här. Fikonträd skulle jag vilja ha, men har inte vågat mig på det än... kanske i år.
Nu går vi åt rätt håll och snart är det vår igen :)
Önskar dig ett gott slut på 2013 och ett Gott Nytt År!
Kram

Bea sa...

Hej!
Mmm... bilderna skapar längtan till den ljuva gröna-årstiden.
Önskar dig ett riktigt
Gott Nytt År! /bea